Ga naar home van zeilschip huren grote groep IJsselmeer ook Sail 2015
Home
Het schip Umoja
 Ex en interieur
 Bemanning
 Historie
Feestjes
Trouwen aan boord
Vergaderen
Vaargebied
Prijzen
Contact
Veelgestelde vragen
Voorwaarden

Historie van de Umoja

Aan Umoja kleeft een rijke historie. Ze heeft in 1915 het levenslicht gezien in Haarlem, op de Werf van de gebroeders Brouwer. Zij was toen een Friese Maatkast, een eenmastklipper van 32 meter lang en ze deed dienst als zeilend vrachtschip. Ze heette toen de ‘Jacoba’. Ze vervoerde in die tijd kolen en locomotieven.

Om de concurrentie aan te kunnen werden in 1951 de zeilen vervangen door een 80 pk Brons motor.In de tweede wereldoorlog werd zij gevorderd door de Duitsers en werd de hele neus vervangen door een grote laadklep. Doordat zij geringe diepgang had, was zij uitermate geschikt om grote troepen soldaten op de stranden van Engeland af te zetten.

Na de oorlog werd zij in 3 stukken gebroken teruggevonden. De eigenaren brachten het schip weer in oorspronkelijke staat terug, en verlengden haar met 8 meter. Zij maakten weer gebruik van haar diensten als vrachtschip.In 1992 vonden de huidige eigenaren haar in Den Bosch. Ze was net gezonken geweest en de bodem was zo lek als een mandje. Toch werden zij direct verliefd op haar. Het schip is toen weer tot een veilig dagtochtenzeilschip omgebouwd. We hadden daarvoor een prachtige locatie: naast het scheepvaartmuseum in Amsterdam!

Er is veel vernieuwd aan haar. Toch zijn de meeste originele delen van het schip behouden waaronder de vele klinkverbindingen van romp en dek en het oorspronkelijke stuurrad en de roefdeurtjes. Daarnaast kreeg ze een mooie klipperneus. Als u aan boord bent kunt u de fotoreportage bekijken van het verbouwen van het schip.

Zeilende vrachtvaart
Door het ijs zeilend